El programa Èxit és un projecte de l'Àrea d'Innovació, Programes
i Formació del Consorci d'Educació de Barcelona que es desenvolupa en
coresponsabilitat amb els centres educatius. Una de les seves accions de suport educatiu s'adreça a l'alumnat de 3r i 4t d'ESO.
En Pau Pérez i la Maryam, monitores del programa, van voler anar més enllà del reforç escolar i ens van demanar col·laboració per organitzar una activitat en els dos centres on treballen: l'Institut Miquel Tarradell del Raval (amb un grup de nois i noies nouvingudes de procedència diversa) i l'Institut Montjuïc de Zona Franca (amb un grup en què majoritàriament viuen al barri des que van néixer).
L'activitat
L'objectiu era donar a conèixer que són els CIE i les deportacions exprés i de retruc fer reflexionar sobre alguns aspectes de la política migratòria.
El taller es va desenvolupar en dues sessions i va constar de diverses passes:
- treballar alguns conceptes relacionats amb la política migratòria (concertines, racisme, Ministre d'Interior...) a partir de la cançó Balas y Fronteras de Los Chicos del Maíz
- projectar el curt EXPRESS que escenifica una deportació exprés
- xerrada-debat amb una representant de Tanquem els CIE
- escriure una carta o bé a una persona tancada al CIE o bé al ministre d'Interior
L'experiència
Com a Tanquem els CIE hem fet moltes xerrades i debats explicant què és un CIE. Però col·laborar en una iniciativa educativa era una novetat. El que més s'hi apropava eren les xerrades i activitats fetes amb joves de grups escoltes. L'experiència ha estat molt bona i ens ha demostrat que malgrat les dificultats d'idioma i les diferències culturals és fàcil el diàleg i l'empatia amb els drets humans des del respecte mutu.
Cap dels nois i noies participants coneixia l'existència dels CIE i el funcionament de les deportacions i la reacció va ser similar haguessin nascut aquí o no. En canvi, sí que vam observar una diferència en la reacció davant la proposta d'escriure una carta. Si al Raval les resistències tenien més a veure amb les dificultats per expressar-se en un idioma encara estrany, a la Zona Franca la resistència venia de tenir molt interioritzat que no serviria de res. "A nosaltres ningú ens farà cas". Resistència que vam superar quan els vam assegurar que farem arribar les seves cartes a destí.
Els missatges
Escriure una carta no és fàcil per a un/una adolescent que encara no domina l'idioma o que té dificultats acadèmiques, però el que s'expressa és clar:
"No m'agrada la manera que tenim de donar la benvinguda als estrangers, hem de respectar-los..."
"Jo sóc de Pakistan i quan vaig arribar a Barcelona vaig plorar perquè era un lloc que no coneixia..."
"Penso que totes les persones som iguals i és igual on hagin nascut. Jo mateix sóc de Filipines i no m'agrada que em discriminin pel meu origen"
"Penso que totes les persones som iguals i és igual on hagin nascut. Jo mateix sóc de Filipines i no m'agrada que em discriminin pel meu origen"
"Els CIE són dolents i una vergonya per als estrangers"
"En l'interior del CIE hi ha persones sense papers que troben molt a faltar les seves famílies"
"Creo que sois muy valientes porque cruzáis mares y saltáis vallas para conseguir una vida mejor. Desde mi punto de vista, no deberían existir las fronteras"
"Si yo fuera el Ministro de Interior, no estaríais encerrados... Cerraría todos los CIE"
"Nos da rabia e impotencia que estéis ahí y no podamos hacer nada. Nos gustaría que cerraran el centro donde estáis porque es injusto... Tenemos una pregunta ¿Lo volveríais a hacer?"
"Soy una chica de 15 años de la Zona Franca. Nunca imaginé que había un CIE en mi barrio. Me parece indignante e injusto"
"Todos merecemos la libertad que queremos, con papeles o sin"
"¡Luchad y no os rindáis!"
Agraïments
Gràcies, Pau, Maryam i companyes del programa Èxit per proposar-nos aquesta aventura.
I moltes gràcies a tots els noies i noies que hi heu participat:
Tanvir, Judit, Ucha, Omar, Amio, Kamal, Reyzar, Audrick, David, Denmark, Abdul, Fatima, Fahad, Amna, Abdulah, Bilal, Hamza, Isma, Gousia, Rubhy, Labiba, Anmol i Esha (de l'IES Miquel Tarradell)
Iker, Micaela, Inas, Valentina, Zaida, Ariadna, Rovil, Khuloud, Marta,
Erick, Antonio, Laia, Shalsea i Raquel (de l'IES Montjuïc).
Entre totes i tots, tancarem els CIE!
Article sobre l'activitat publicat a La Directa:
6/abril 2017. Els CIE a l’escola: un examen de consciència
hhttps://directa.cat/cie-lescola-un-examen-de-consciencia
Article sobre l'activitat publicat a La Directa:
6/abril 2017. Els CIE a l’escola: un examen de consciència
hhttps://directa.cat/cie-lescola-un-examen-de-consciencia